czwartek, 14 marca 2013

Chałka z waniliową kruszonką

Uwielbiam drożdżowe wypieki, zarówno z owocami, jak i solo. Moja propozycja na dziś to chałka z waniliową kruszonka. Przepis zaczerpnęłam  z marcowego numer "Gotuj krok po kroku". Smak domowej chałki jest nieporównywalny do sklepowej, warto się pofatygować dla takiego smaku. Najlepiej smakuje posmarowana masłem z mlekiem, mniam.

Składniki:
- 4 szkl. maki + 4 łyżki
- 1/2 szkl. cukru
- 2 jajka
-110 g masła
- 1/2 łyżeczki soli
- 1 szkl. mleka
- 1 op. cukru z wanilią
- 50 g drożdży

Mleko lekko podgrzewamy, drożdże rozrabiamy z 4 łyżeczkami cukru i wlewamy do mleka. Jedno jajko wbijamy do mleka i mieszamy. Masło (100 g) rozpuścić, ostudzić i wlać do mleka. Mąkę przesiać, wymieszać z cukrem, solą i wlać mleko z dodatkami. wyrobić elastyczne ciasto i odstawić na 30 min w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto podzielić na 2 części. Gdy chcemy mieć dużą chałkę 1 część dzielimy na cztery części i zaplatamy warkocza, a gdy chcemy mieć małe (jak na zdjęciu) 1 część dzielimy na 16 i zaplatamy 4 chałki. Odstawimy do wyrośnięcia. Pozostałe masło rozpuści, ostudzić i wyrobić kruszonkę z mąką i cukrem waniliowym. Chałki wyłożyć na wyścieloną pergaminem blaszkę. pozostałe jajko rozkłócić i posmarować nim chałki. Posypać je kruszonka i piec ok. 20-30 min w 175 st. C. Spożywać ostudzone.




2 komentarze:

  1. Uwielbiam chałki :) Ostatnio jadłam taką domową podczas żydowskiego święta, jako że Żydzi jedzą ją niemal do wszystkiego !:) Ależ mam teraz ochotę na taki kawałek z masłem i dżemem..mmm;d

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam jeść chałeczkę z masłem, pyszności! ;D

    OdpowiedzUsuń